Een mevrouw staat onaangekondigd aan de balie van de apotheek met de rekening van haar zorgverzekering. Geen verzoek maar een bevel om uitleg te geven over de bedragen die daarop worden vermeld. Ze heeft geen afspraak uiteraard, want je kunt bij een apotheek zo doorlopen. Ook op Goede vrijdag, een drukke dag vlak voor een lang paasweekend. Ik duik in de puzzel. Na een paar minuten zijn we eruit en wordt voor elk bedrag een verklaring gevonden. Gesputter aan de andere kant van de balie. Ik bied aan om de receptscans uit te printen, maar daar ging het haar niet om.
Het draaide om de receptregelvergoeding! Belachelijk dat voor elke receptregel een vergoeding voor de apotheek werd berekend. Schande. Ik zei dat ik daar niet over ging en gaf haar een sneer: “Dit gesprek is trouwens geheel gratis mevrouw”. Ze stormde de apotheek uit; “Dat is je geraden ook!” riep ze nog. Mijn opmerking had geen enkele zin gehad, ik had hooguit wat olie op het vuur gegooid. Ik was boos geworden, maar waarom? Ik spreek zo vaak mensen die iets vinden en daar heb ik nooit moeite mee. Maar de receptregelvergoeding staat voor al het werk dat wij leveren. 6 Euro. Ons inkomen. Deze mevrouw gaf mij geen enkele waardering of erkenning, maar dat is een basisbehoefte voor ieder mens.
Basisbehoeftes spelen een grote rol in elk conflict. Als die niet worden vervuld krijg je ruzie. Daar werd ik op zo’n drukke vrijdag aan de balie van de apotheek weer even aan herinnerd. Herkenbaar?
Als je bent verwikkeld in een conflict of een dreigend conflict kun je tijdens een mediation inzicht krijgen waar het bij jou en de ander nou eigenlijk écht om draait. Vaak gaat het uiteindelijk om een of meer basisbehoeftes, zoals waardering en erkenning van de ander, die niet wordt gevoeld. Er is een reële kans dat de ander die jou best wil geven, waardoor je met elkaar verder kunt. Net zoals bij de mevrouw in de apotheek. Ik weet dat ze blij is met de laagdrempelige apotheek om de hoek, maar welke basisbehoefte miste zij?
Reactie plaatsen
Reacties